Project type
Project type
Dálnice D1, stavba 0133 Vyškov – Mořice
Ředitelství silnic a dálnic ČR
HBH Projekt spol. s r.o.
Sdružení D1, Vyškov – Mořice
Stavba 0133 Vyškov - Mořice je prvním úsekem, kterým pokračuje dálnice D1 od Vyškova směrem na Kroměříž a Ostravu. Je to stavba, pro kterou byly poprvé v ČR vyprojektovány a zrealizovány vysoké násypy dálničního tělesa z extrudovaného polystyrenu. Stavba byla oceněna titulem Stavba roku 2006 Jihomoravského kraje.
Dálnice D1 tvoří páteřní tah státu, propojující hlavní město Prahu s nejvýznamnějšími centry moravského regionu. Je propojena s evropskou dálniční sítí dálnicí D 5 přes hraniční přechod v Rozvadově, dálnicí D 8 ve směru na Drážďany, dálnicí D 2 ve směru na Bratislavu a rychlostní silnicí R 52 ve směru na Vídeň. Vnitrostátní význam budovaného úseku dálnice D1 spočívá především ve zkvalitnění dopravního napojení ostravsko-karvinského a zlínského regionu.
Z hlediska mezinárodních vztahů je dálnice D1 součástí transevropské přepravní sítě, a to zejména IV. multimodálního koridoru, vedeného ve směru Norimberk / Drážďany – Praha – Brno – Bratislava – Budapešť – Sofie – Istanbul.
V úseku Brno – Vyškov – Kroměříž - Lipník nad Bečvou je D1 součástí větve VI.b multimodálního koridoru v trase Katovice – Bohumín – Ostrava – Brno – Vídeň. Ve směru na Ostravu respektive Katovice a Varšavu má dálnice D1 pokračování v dálnici D47 respektive dálnici A1 na polském území, ve směru na Vídeň navazuje na vybudovaný úsek rychlostní silnice R 52 a budovanou dálnici A5 na rakouské straně.
Stavba 0133 je součástí výstavby páteřního dálničního tahu D1 Praha - Brno - Vyškov - Kroměříž - Lipník nad Bečvou. Na začátku úseku ve směru od Vyškova navazuje v km 32,800 na vybudovaný úsek dálnice stavby 04712 Tučapy – Vyškov (dle provozního staničení dálnice km 229,460), na konci úseku navazuje stavba 0134.1 Mořice – Kojetín. Délka úseku stavby 0133 činí 16,084 km.
Úsek přebírá dopravní zátěž jednoho z nejproblematičtějších úseků silnice I/47, procházejícího obcemi Ivanovice na Hané, Těšice, Nezamyslice a Mořice. Dosavadní stavební stav uvedené komunikace nevyhovoval požadavkům bezpečnosti silničního provozu a dosahovaná intenzita provozu neúnosně zatěžovala životní prostředí uvedených obcí.
Úsek dálnice 0133 je z geotechnického hlediska náročnou stavbou, budovanou na neúnosném podloží neogenních jílů. Poprvé v historii českého dopravního stavitelství byl vystavěn násyp dálničního tělesa a nadloží dálničního mostu za použití expandovaného polystyrenu. Součástí stavby jsou tři dálniční křižovatky, z nichž první s rychlostní silnicí R46 u Vyškova tvoří složitý dopravní uzel, komplikovaný blízkostí stávající mimoúrovňové křižovatky R46 se silnicí I/47. Stavba citlivě zakomponovaná do krajiny na úpatí Litenčické pahorkatiny a realizovaná v mimořádné kvalitě byla vyhlášena Stavbou roku 2006 Jihomoravského kraje.
Stávající poměrně hustá zástavba vesnického typu se soustřeďuje podél historického dopravního koridoru silnice I / 47. Jedná se o menší sídla do 1000 obyvatel, s obyvateli zabývajícími se převážně zemědělskou činností. Průmyslová výroba se soustřeďuje především ve větších sídlech jako je Vyškov a Ivanovice na Hané. Rekreační využití území je minimální. Aktivity jsou soustředěny především do intravilánů obcí, mimo ně lze uvažovat o rekreačním využití v několika přírodě blízkých lokalitách.
V úseku Vyškov - Mořice se nenacházejí souvislé plochy lesních porostů. Výjimku tvoří listnaté porosty 2. kategorie, soustředěné podél vodních toků, především podél Hané, které současně tvoří kostru územního systému ekologické stability. K dotčení zeleně dochází u toku Runzy v Ivanovicích na Hané, u Dětkovického potoka v k. ú. Tištín na okrese Vyškov a podél Mořického potoka v k. ú. Mořice na okrese Prostějov. V rámci kompenzačních opatření za vykácenou zeleň bylo vegetačními úpravami doplněno biocentrum v lokalitě u rybníku Kačák v k. ú. Ivanovice na Hané a dále byla doplněna liniová zeleň podél upravovaných vodních toků, souběžných polních cest a překládaných komunikací
Navrženým systémem souběžných polních cest zůstala zachována přístupnost jednotlivých pozemků, oddělených stavbou dálnice od dosavadních přístupových cest. Tyto polní cesty jsou propojeny na stávající silnice, překládané pouze v rozsahu svého dotčení výstavbou dálnice.
Trasa vychází ve směru od Brna z již vybudovaného úseku dálnice D1 (D47) v km 32,800 tj. v místě napojení stávající rychlostní silnice I/46 směrem na Prostějov. Je vedena pravotočivým obloukem směrem k Topolanům, jejichž zástavbu míjí jižně v nejmenší vzdálenosti kolem 150 m. U Topolan dochází k mírnému zvlnění trasy z důvodů dodržení odstupu od sídelních útvarů Topolany a Rybníček, VKP Źleb a Haná. Dále následuje průchod trasy postupně katastry obcí Hoštice, Heroltice, Medlovice a Ivanovice na Hané, jižně od zástavby sídel.
Na území okresu Prostějov trasa dálnice, vedená ve směru západ - východ vstupuje v km cca 43 v katastru Tištína. Její směrové vedení zde vychází z rovinatého charakteru území v nivě řeky Hané, trasa prochází postupně katastry obcí Tištín, Nezamyslice, Mořice a Vrchoslavice. Její poloha je volena tak, aby negativní dopady dálničního provozu na obyvatele těchto sídel byly co nejmenší a pokud možno rovnoměrně rozděleny.
Na trase jsou vybudovány tři mimoúrovňové křižovatky. Nejdůležitější dopravní vazbou je křižovatka s rychlostní silnicí I/46 (MÚK Vyškov). Jedná se o komplikovaný dopravní uzel, jehož řešení je ovlivněno blízkou vzdáleností stávající mimoúrovňové křižovatky silnic I/46 a I/47. Další dálniční křižovatka se silnicí II / 428 je navržena v km 39,660 v katastru Ivanovic na Hané (MÚK Ivanovice). Na území okresu Prostějov je situována jediná dálniční křižovatka se silnicí II / 433 v km 47,86 (MÚK Mořice).
V průběhu výstavby úseku 0133 bylo na základě požadavku obce Vrchoslavice rozhodnuto o prodloužení dálnice o cca 1,5 km tak, aby provizorní napojení na stávající silniční síť vyloučilo průjezd vozidel obcí. V mimořádně krátkém termínu proto byla vypracována i schválena projektová dokumentace výstavby I. etapy úseku 0134.1 a stavební práce byly provedeny tak, že oba úseky byly v předpokládaném termínu uvedeny do provozu současně.
Pro rok 2010 se předpokládají na trase dálnice D1 stavby 0133 následující intenzity dopravy (počet automobilů za 24 hodin):
Úsek | osobní doprava | těžká doprava | celkem |
---|---|---|---|
Vyškov - Ivanovice n. H. | 17 266 | 4 872 | 22 138 |
Ivanovice - Mořice | 16 554 | 4 872 | 21 426 |
Hlavní trasa | |
---|---|
délka | 16 084 m |
Kategorie | D26,5/120 |
Plocha vozovek s cementobetonovým krytem | 308 552 m2 |
Plocha vozovek s asfaltobetonovým krytem | 37 760 m2 |
Dálniční křižovatky: | |
počet | 3 |
délka ramp | 6 340 m |
Plocha vozovek s asfaltobetonovým krytem | 53 915 m2 |
Přeložky příčných komunikací | |
počet | 11 |
celková délka | 7 728 m |
Zemní práce | |
výkop celkem: | 1 562 947 m3 |
násyp celkem: | 1 534 349 m3 |
z toho materiál ze zemníku celkem | 393 011 m3 |
Mostní objekty | |
celkový počet mostů | 22 |
z toho | |
- nad dálnicí | 12 |
- na dálnici | 5 |
- ostatní | 5 |
celková délka mostů | 1 088 m |
celková plocha mostů | 24 198 m2 |
Vodohospodářské objekty | |
celkový počet objektů: | 18 |
přeložky a úpravy vodotečí a potoků | 2100 m |
zatrubnění vodotečí a kanalizace | 11 400 m |
sedimentační a retenční nádrže | 1 |
vodovodní řady | 3000 m |
meliorace | 1 000 m |
Objekty elektro a spojů | |
celkový počet objektů: | 31 |
kabelové vedení NN | 2 300 m |
venkovní vedení VN | 12 600 m |
kabely dálkové a dispečerské | 16 084 m |
venkovní vedení VVN | 1 500 m |
kabelové vedení telefonní | 4 000 m |
veřejné osvětlení | 300 m |
kabelové přípojky NN (SOS) | 400 m |
kabely dálničního systému SOS | 16 084 m |
optické kabely systému SOS | 16 084 m |
hlásky | 16 |
monitorovací stanice | 3 |
Přeložky plynovodů | |
počet objektů: | 10 |
délka přeložek [m]: | 2 000 m |
Protihluková opatření | |
počet objektů: | 7 PH stěn+5 valů |
celková délka stěn | 4 507 m |
celková plocha stěn | 15 770 m2 |
celková délka valů | 2 660 m |
celkový objem valů | 92 135 m2 |
celková délka gabionů | 360 m |
During last 25 years of our company we delivered hundreds of successfuly completed projcets covering broad range of our expertise..